zaterdag 25 februari 2017

Film: La La Land, top of flop?

Of ik de wekker er voor ga zetten weet ik nog niet, maar morgennacht vindt de filmgebeurtenis van het jaar plaats: de uitreiking van de Oscars van 2016. De film met de meeste nominaties, 14 in totaal, is de musical La La Land van Damian Chazelle, met hoofdrollen voor Ryan Gosling en Emma Stone. Als de verwachtingen uitkomen gaan alle hoofdprijzen naar deze film: beste film, beste regie, beste mannelijke hoofdrolspeler en beste vrouwelijke hoofdrol. En als dat inderdaad gebeurt, ben ik zwaar teleurgesteld.

Volgens mij is een aantal andere nu genomineerde films voor al deze prijzen een stuk beter. Ik heb ze nog niet allemaal gezien, maar Manchester biy the Sea is veel aangrijpender. Arrival is vele malen boeiender. Lion is een prachtige film. Hell or High water vond ik goed. Alleen naar Hacksaw Ridge heb ik gekeken met de gedachte: voor mij hoeft dit allemaal niet. Waar bij La La Land een poging ondernomen wordt een oud genre, de musical uit de jaren 50, in een nieuw jasje te steken, is Hacksaw Ridge een doodgewone, geplamuurde film uit de oude doos. Gewoon een platte jaren-50 film over "good and bad guys" met eng veel nationalisme, godsdienst en moraal.



Terug naar La La Land. Zeker een goed gemaakte film, waar ik zonder verveling naar gekeken heb. Knap dat Ryan Gosling speciaal voor deze film heeft geleerd om zonder stand-in piano te leren spelen. Leuk dat de beide hoofdrolspelers zelf dansen en zingen. Maar wat levert het op? Een musical waar de solo's van zowel Gosling als Stone maar matig uit de verf komen, omdat ze nu een maal niet over een echte zangstem beschikken. En dansjes die er leuk uit zien, maar wel erg simpel zijn. Van een Amerikaanse musical anno 2016, zeker als die refereert aan de jaren 50, verwacht je meer. Denk aan Singin' in the Rain, An American in Paris, On the Town, Guys and Dolls, enz.

Voor de goede orde, de beide kanjers Ryan Gosling en Emma Stone zijn topacteurs en vormen een bijna natuurlijk en magnetisch filmkoppel, al bewezen in Crazy Stupid Love. Maar leveren zij juist in deze film als acteurs een topprestatie? Al haalt Emma Stone alles uit deze film als een actrice. Haar mislukkende audities vind ik prachtig. Eigenlijk speelt ze die gewoon te goed. Niemand kan zo'n actrice weigeren . . .
En dan het verhaal. Erg traag in de eerste helft en nogal dunnetjes, vind ik. Maar dat is niet bijzonder, want dat is bij vrijwel alle musicals het geval. Alhoewel, toch niet. Wat denk je van All that Jazz (1979) ? En van Cabaret (1972)? Allebei van Bob Fosse. 
Daarom, als al deze prijzen naar La La Land gaan, kunnen daar heel veel redenen voor zijn, maar niet omdat het een historisch goede film is.

Ook nog even lachen? Hier naar kijken (niet geschikt voor fans van La La Land):



 En hier de trailer, voor de liefhebbers en twijfelaars:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten