vrijdag 15 januari 2016

Een kopje suiker - 3: De opnames

Opstarten valt niet mee
Een kopje suiker is mijn eerste speelfilm. Nou ja, dat "eerste" klopt het wel, maar "speelfilm" is een heel groot woord voor een filmpje van ongeveer 2 minuten dat eigenlijk niet veel meer is dan een grapje in de vorm van een korte film. Maar toch, het was de eerste keer dat ik te maken had met acteurs en een heuse filmploeg. En dat vond ik best spannend.

Hadewych wacht het rustig af
Hoe zouden de acteurs Hadewych de Rijk en Menno Schilstra (zeer gemotiveerd, maar net zulke beginnelingen als ik zelf) reageren op mijn aanwijzingen? Moest ik Jeen Plantinga, de cameraman, precies zeggen wat en hij moest filmen, terwijl ik daar veel minder verstand van heb? En met het geluid dat Bert Stege voor zijn rekening nam, gold dat nog veel meer. Gelukkig viel het allemaal mee. Ik werd namelijk gered door Rudi Boon. Rudi, een zeer ervaren filmmaker, had ik gevraagd de montage te doen. Maar hij stelde voor ook de opnameleider te zijn. Eerlijk gezegd had ik geen idee wat dat inhield. Een heleboel dus. In feite regelde hij alles: de voortgang van de opnames, het licht, het camerastandpunt, deels de volgorde van de opnames, enz. En tot slot was er nog de goede hulp van Albert Drijver, die het klapbord bediende en de administratie van de opnames voor zijn rekening nam. Albert maakte ook de foto's en maakt nog de making-of die later ook op dit blog te zien zal zijn. Iedereen had het duidelijk druk, behalve ik.


Zou het allemaal lukken?
Voor mij bleef over om samen met de acteurs de puntjes op de i te zetten en goed naar de monitor te kijken of de opnames het verhaal vertelden zoals ik dat bedacht had. Verder kon ik als een boventallige schoolmeester een beetje rond keutelen. Voor mij was het een topavond. Ik zag mijn simpele verhaaltje in een vlot tempo in beeld gevangen worden en had het gevoel dat het helemaal goed ging komen. Of het een goed filmpje wordt, dat weet ik niet. Maar als dat niet zo is, ligt dat zeker niet aan de acteurs en het technische team. Heren en dame, bedankt!

Menno Schilstra, acteur

Bert Stege, geluid

Rudi Boon, opnameleider en montage

Jeen Plantinga, camera

Jaap Kiers, scenario en regie


Geen opmerkingen:

Een reactie posten