woensdag 4 november 2015

Johnny got his gun

Niemand heeft het me ooit gevraagd: "Jaap wat is de meest aangrijpende film die je ooit gezien hebt?" Maar als dat wel het geval geweest zou zijn, dan had ik niet lang na hoeven denken. "Johnny got his gun", zou ik dan onmiddellijk antwoorden. Als jonge man (ook toen al gek op film) heb ik in het begin van de jaren '70 deze film gezien. Ik weet ook nog waar:  in het filmtheater Het Venster in Rotterdam.

Het knappe van deze film zit hem er volgens mij in dat je samen met de hoofpersoon langzaam maar zeker ontdekt in welke verschrikkelijke toestand hij beland is. Verder is het een film waar de meest verschrikkelijke dingen in gebeuren, maar daar bijna niets van laat zien. Slechts een verstild beeld van de hoofdpersoon in zijn deerniswekkende toestand zorgt er voor dat je het in je hoofd op volle sterkte beleeft. 
En tot slot is het de sterkste en meest overtuigende anti-oorlogsfilm die er volgens mij bestaat. Iedere president, generaal, politicus, wie dan ook die moet beslissen over het inzetten van soldaten zou je eerst deze film moeten zien alvorens een besluit te nemen. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten